Yvette Horner

Reine de musette et du Tour

Deze herfst zou ze 95 worden: 'Yvette Horner,
née le 22 septembre 1922 à Tarbes, est une accordéoniste Française'.
Zo leert Wikipedia de koers- en Tourdwazen .

Yvette die boven op een Citroën Traction Avant decennia lang door
mijn wielersportief leven blijft rijden, haar vuurrode haren in de wind,
een muzikaal monument van de Tour want in deze zelfde Tour
in de jaren '50 en '60 twaalf jaar lang met haar glinsterende harmonica
kwistig de musette uitstrooiend over bezwete supporterskoppen
en het rijke goudgeel van zonnebloemvelden van la douce France.

Haar opzichtige sombrero tegen de felle zon,
langs de weg het wegwaaiend applaus van de massa
die vol bewondering en luid haar naam scandeerde:
als de verschaalde geur van oud parfum zit het in mijn neus,
als op een kleurenfilm vol krassen zie ik haar op een Citroën
hoog boven mijn tienerhoofd in het Expo-jaar '58
in mijn  geboortedorp op de steenweg Aalst-Ninove
met een aureool van eeuwigheid voorbijrijden.


Willie Verhegghe