Zelfportret als Dries van Agt

Als jongetje kreeg ik het zwemmen nooit echt onder de knie
Bij het voetballen deed ik iets wat op natrappen leek naar gras
Als puber werd ik louter maar geduld bij tennis of bij hockey
Men rekende waarschijnlijk op geldelijke steun van mijn familie

Bij het schaatsen miste ik altijd de kouwelijkste bocht
Ik worstelde met mijn eigen angst en bleek gewicht
huiverde bij de gedachte aan stijgbeugel en paardenhoofd
Alleen bij het fietsen ging het uitzinnig hard en roekeloos

Maar ik kreeg geen racefiets van mijn burgerlijke vader
Burgemeesters, zakenmensen, bankiers en hoogleraars
hoorden niet tussen vloekend en spuwend volk

Toch kwam er later meer dan een omwenteling. Ik spuwde
met voldoening op de maanvlakte van de Mont Ventoux
Kreeg bij de koffie Rini Wagtmans op bezoek. Hij vloekte binnensmonds.


Norbert de Beule