Meer leegte

Ik fiets door een gebied vol ongerief  
van losliggend grind en wegglijdend gruis 
slalom me een reis door slome heuvels  
die ik niet eens bergen noem 

Soms schaam ik me als ik zo pedaleer 
want hoe je het ook wendt of keert 
een fiets is toch een middel van vervoer  
voor iemand die niet lopen wil  

Maar fietsen heeft toch zijn voordelen  
gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen 
met al die ruïnes, verlaten landbouwmachines  
en vooral meer leegte om af te leggen 

Fietsen kent echter ook zijn keerzijden: 
er moet je onderweg niets overkomen  
(pap in de benen, ketting gebroken)  
dan kun je het wel vergeten in deze contreien  

en ervaar je dat je de grip op het leven  
verliest nu je hier geen mens meer ziet  

behalve dan een sportieve motorrijder 
en nog een sportieve motorrijder  
en nog een sportieve motorrijder  

en nog… 

Voor de rest is het hier akelig stil  

alleen wat getjilp van vogels  

steeds minder