Plat d’Adet / Yehuda Amichai – Guillaume Martin

Als ik een haarscherpe foto
van de planeet Pluto zie
dan vrees ik dat ik kaal word

Als ik een renner zie afdalen
op de Col du Tourmalet
dan knijp ik beide ogen stevig dicht

Als ik een dichter was
drukte ik mijn verzen op een spandoek
om iemand de weg te wijzen
bijvoorbeeld die frêle Louis Meintjes
so'n verkleurmannetjie of 'n klipspringer

En als ik een Griekse filosoof was
dan maakte ik een praatje met Guillaume Martin
over massa, macht en weersverwachting
 
Als ik een renner was dan woekerde ik 
met mijn krachten zonder kans op winst

Ik ben als een sjouwer die een grote boekenkast
dichtbundels, eerste drukken, filosofische traktaten
op zijn rug naar de Pyreneeën moet dragen

terwijl de groenvink beter weet 
rust op de groene rug van Biniam Girmay

en zo'n Boeuf Gascon, krachtige musculatuur
robuuste hoeven, blind de weg oversteekt 

Mijn lichaam blijft een amateur.